Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie sporządzenia nowego aktu urodzenia po prawomocnym zaprzeczeniu ojcostwa męża matki

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie uprawnienia zarządcy przymusowego do złożenia wniosku o orzeczenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej
11 grudnia 2021
Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie sprostowania materiału prasowego
11 grudnia 2021

W dniu 7grudnia 2021 r. Sąd Najwyższy wydał w sprawie III CZP 67/20 uchwałę:
„Sąd opiekuńczy może – na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (jedn. tekst: Dz. U. z 2021 r., poz. 709) – postanowić o sporządzeniu nowego aktu urodzenia po prawomocnym zaprzeczeniu ojcostwa męża matki. Zainteresowanym w takiej sprawie jest także mężczyzna, którego ojcostwo zostało zaprzeczone (art. 510 § 1 k.p.c.). Jeżeli okaże się, że nie jest on uczestnikiem postępowania, sąd wezwie go do udziału w sprawie (art. 510 § 2 k.p.c.)”.

Uchwała jest odpowiedzią na pytanie prawne:
„Czy na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego możliwym jest domaganie się orzeczenia przez sąd sporządzenia nowego aktu urodzenia, po uprzednim prawomocnym obaleniu domniemania ojcostwa męża matki, czy też takie rozstrzygnięcie może zapaść jedynie w postępowaniu o obalenie domniemania ojcostwa, jak i czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi w takim postępowaniu winien brać w charakterze uczestnika postępowania mężczyzna w stosunku do którego ojcostwo zostało zaprzeczone ?”.