Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie umowy kredytu hipotecznego zawartego w walucie obcej (CHF) a wypłaconego i spłacanego w walucie polskiej

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie kryterium „służby na rzecz totalitarnego państwa” w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
3 października 2020
Wyrok Sądu Najwyższego w sprawie związania sądów powszechnych uchwałami Sądu Najwyższego
3 października 2020

W dniu 15 września 2020 r. Sąd Najwyższy podjął w sprawie III CZP 87/19 uchwałę:
„Żądanie uznania postanowienia wzorca umowy za niewiążące konsumenta (art. 385[1] k.c.) nie jest tożsame ani nie zawiera się w żądaniu ustalenia nieważności umowy (art. 58 k.c.).”.

Uchwała jest odpowiedzią na pytanie prawne:
„Czy w sprawie między konsumentem a Bankiem o ustalenie nieważności w całości – umowy kredytu hipotecznego formalnie zawartego w walucie obcej (CHF) a wypłaconego i spłacanego w walucie polskiej, Sąd w ramach postępowania apelacyjnego – w sytuacji ustalenia, że część postanowień umowy stanowi niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu art. 385 (1) k.c., może w świetle art. 321 § 1 k.p.c. orzec, iż tylko określone postanowienia umowy (a nie cała umowa) są bezskuteczne lub nieważne?​”.