Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie uchylenia obowiązku alimentacyjnego
17 października 2020
Termin posiedzenia Sądu Najwyższego w sprawie zadośćuczynienia dla osób bliskich poszkodowanego
17 października 2020

W dniu 15 października 2020 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął w sprawie III PZP 4/20 uchwałę:
„Strona wnosząca skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku (art. 424 ze zn. 1 k.p.c.) nie ma obowiązku wykazania, że wzruszenie zaskarżonego wyroku w drodze skargi nadzwyczajnej nie było i nie jest możliwe; tym samym skarga nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 424 ze zn. 8 § 1 k.p.c. w związku z art. 424 ze zn. 5 § 1 pkt 5 k.p.c. albo art. 424 ze zn. 8 § 2 k.p.c. „

Uchwała jest odpowiedzią na wniosek Prezesa Sądu Najwyższego kierującego pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych:
„Czy strona wnosząca skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia (art. 424 ze zn. 1 k.p.c.) ma obowiązek wykazać, że złożyła do uprawnionego organu wniosek o wniesienie skargi nadzwyczajnej i nie został on uwzględniony (art. 424 ze zn. 5 § 1 pkt 5 k.p.c.) oraz czy niewykazanie tej okoliczności powoduje odrzucenie skargi na podstawie art. 424 ze zn. 8 § 1 k.p.c.?”.

Sąd Najwyższy postanowił nadać uchwale moc zasady prawnej i ustalił, że przyjęta w uchwale wykładnia prawa obowiązuje od dnia jej podjęcia.