Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie maksymalnej wysokości kary umownej

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie zwrotu depozytu sądowego
11 grudnia 2021
Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie charakteru roszczenia odszkodowawczego uzupełniającego z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
11 grudnia 2021

W dniu 9 grudnia 2021 r. Sąd Najwyższy wydał w sprawie III CZP 26/21 uchwałę:
„Dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej na wypadek niewykonania albo nienależytego wykonania przez wierzyciela czynności, bez której świadczenie dłużnika w umowie o roboty budowlane nie może być spełnione.
Maksymalna wysokość kary umownej nie musi być wyrażona w kwocie pieniężnej; wystarczy, że można ją oznaczyć na podstawie umowy i w świetle okoliczności sprawy”.

Uchwała jest odpowiedzią na pytanie prawne:
„1. Czy w granicach swobody kontraktowania (art. 3531 k.c.) dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej za nienależyte wykonanie przez wierzyciela obowiązków wynikających z umowy o roboty budowlane, obejmujących czynności związane z przygotowaniem robót, w postaci określonego procenta wynagrodzenia umownego za każdy dzień zwłoki bez określenia kwoty maksymalnej kary umownej ?
2. Czy stosowany w drodze analogii art. 484 § 2 k.c. może stanowić podstawę prawną miarkowania wierzycielskiej kary umownej ?”.