Wyrok Sądu Najwyższego w sprawie 1 mln zł zadośćuczynienia dla ofiary księdza pedofila

Decyzje Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach odmowy wykonania aborcji z klauzuli sumienia
7 kwietnia 2020
Czym są „zwierzęta domowe” ?
7 kwietnia 2020

W dniu 31 marca 2020 r. Sąd Najwyższy w sprawie II CSK 124/19 oddalił, a częściowo odrzucił skargę kasacyjną Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej i Domu Zakonnego prowadzonego przez to stowarzyszenie.

Sprawa dotyczy rekordowego 1 mln zł zadośćuczynienia dla ofiary księdza pedofila.

Orzeczenie ma charakter precedensowy, jest pierwszym tego typu orzeczeniem Sądu Najwyższego. Wyrok akceptuje podstawę prawną wywiedzioną przez Sąd Okręgowy w Poznaniu i podtrzymaną przez Sąd Apelacyjny w Poznaniu w zakresie odpowiedzialności podmiotu, do którego należy ksiądz pedofil.

Z informacji prasowych Sądu Najwyższego wynika, że w wyroku uznano, że:
1. Związanie prawomocnym wyrokiem skazującym (art. 11 k.p.c.) nie wyłącza poczynienia przez sąd w sprawie cywilnej, ustaleń dotyczących okoliczności wyeliminowanych przez sąd karny z opisu czynu zabronionego, wskazujących na popełnienie przez księdza katolickiego przestępstw przy nadużyciu zaufania ofiary, wynikającego z zadań powierzonych sprawcy przez kościelne osoby prawne sprawujące nad nim zwierzchni nadzór.
2. W razie powierzenia przez instytuty zakonne duchownym zakonnym lub zakonnikom czynności służbowych, do odpowiedzialności za szkody przez nich wyrządzone przy wykonywaniu tych czynności, ma zastosowanie art. 430 k.c.
3. W świetle art. 430 k.c., jeżeli sprawca działał w celu osobistym (dla korzyści osobistej), a wykonywanie powierzonej czynności służbowej umożliwiło mu wyrządzenie szkody, zwierzchnik nie może skutecznie podnieść zarzutu, że podwładny wyrządził szkodę tylko przy sposobności (przy okazji) realizacji powierzonych zadań.